Column Kai Niedeveld

Leren door (duurzaam) te doen

Voedselverspilling is, op dit moment, misschien wel het grootste verbeterpunt in de foodsector. Als het gaat om duurzaamheid of simpelweg hoe wij met ons voedsel om willen gaan; er zijn veel redenen te bedenken om verspilling te willen verminderen. Het is een complexe uitdaging. Verspilling kent veel vormen en het gebeurt bijna overal, dus waar moet je beginnen?

 

Met de MBO Challenge Voedselverspilling zetten we het vooruitstrevende perspectief van jongeren in om werkende oplossingen te bedenken voor dringende uitdagingen uit hun eigen omgeving. Dit gebeurt niet met een gewoon project maar met een methodisch ontwerpproces langs de principes en tools van Design Thinking en Agile samenwerken. Deze tools ondersteunen je in het creatieve proces en helpen je om efficiënt en vooral effectief complexe vraagstukken op te lossen. Zoals een ondernemer en innovator zou doen. Zo ontwikkel je je ondernemers- en probleemoplossende vaardigheden: Learning by doing! Vooral door pijnpunten te achterhalen van de eindgebruiker kan je een ontwerp maken wat werkelijk een verbetering is voor je doelgroep. Studenten brainstormen, creëren, testen en pitchen uiteindelijk hun verhaal en oplossing in een kort filmpje.


‘Complexe vraagstukken oplossen zoals een ondernemer zou doen’

Deze manier van leren en werken is een verfrissend alternatief voor het leren in de schoolbanken. Actief aan de slag met échte uitdagingen, in een proces dat je als student zelf mag vormgeven. Zo bepaalt de student met welke uitdaging zij aan de slag willen, hoe zij deze onderzoeken en hoe die oplossing eruit moet zien. “Wil ik verspilling tegengaan bij een verzorgingstehuis of bij het populaire terras waar ik regelmatig kom? Of is mijn oplossing schaalbaar en kan deze op beide locaties ingezet worden?”

 

Docenten zetten bij de Challenge de pet op van “coach”. Zij vertellen niet meer aan de studenten hoe het moet en hoe het zit, maar stellen de juiste vragen op het juiste moment: Just in time! Zo nemen de studenten een actieve rol aan in hun eigen leerproces en zullen ze gaan nadenken over wat zij belangrijk vinden, waar zij zich voor willen inzetten en hoe ze dat aanpakken.

 

Een bijzonder leerzame oefening voor elke docent en student, en in het begin heel onwennig. Het vraagt heel andere skills en een heel andere houding van beide partijen. Bij het inzetten van deze werkvorm, zien we motivatie en passie enorm toenemen, wat zich direct vertaalt in een sterker leerproces. Het is een leuke, praktische manier om de blik op ons onderwijs te verbreden, een nauwere relatie aan te gaan met het lokale bedrijfsleven en maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.

 

Meer weten? Meedoen aan de volgende editie in schooljaar 2024-2025? Kijk op mbo-challenge.nl

Voorwoord_Kai

Kai Niedeveld is als innovatiecoach lid van de Coöperatie DOON en is betrokken bij het organiseren van de MBO Voedselverspilling Challenge. Deze wordt al sinds 2019 ieder jaar georganiseerd. Tijdens de Challenge werken studenten in, het liefst multidisciplinaire, teams aan een duurzame, gezonde voedselketen zonder verspilling.

Column Nr5 - Kai Niedeveld

Klik op het menu voor inhoud en andere functies.

Gebruik de pijlen aan de zijkant om door het magazine te bladeren.
Loading ...