H@P! Magazine is een uitgave van het praktijkcluster Food van CIV Groen.
Reacties vinden we leuk, stuur ze naar Esther Wouters.
Je leest dit magazine het beste op je desktop of telefoon of tablet in horizontale stand.
Als ik de mensen om me heen hoor, eet iedereen heel gezond. Een gesprek over eetgewoonten mondt vaak uit in het uitwisselen van gezonde én lekkere recepten. Toch blijkt uit onderzoek dat we helemaal niet zo gezond eten als we denken, of in elk geval, dan we tegen elkaar zeggen. Zo verrassend is dat niet. Loop je op straat, dan zie je vooral snackketens. In de supermarkt is 70% tot 80% van de aangeboden producten niet per se gezond. Dus dat we als totale bevolking helemaal niet zo gezond eten, lijkt dan toch wel voor de hand te liggen.
Hoe stimuleren we gezonder eten en welke innovaties zijn er op dit gebied? Dat is het onderwerp van deze editie van H@P!
“Gezond voedsel is geen hapklare brok”, zeggen Practor Petra Kuiper en lector Lizette Oudhuis hierover. Ze schijnen licht op de complexiteit van gezond eten. Want hoewel de Schijf van Vijf ons prima op weg helpt, is het lastig van afzonderlijke producten te zeggen of ze gezond zijn of niet. “Het gezondst is gevarieerd eten,” zegt Lizette hierover. Als consument moet je door de slimme marketing zoals nietszeggende claims op verpakkingen heen kijken. De kleine letters van de ingrediëntenlijst lezen, factchecken. Maar wie doet dat?
Weinig mensen, blijkt uit Facts & Figures. Je vindt hier een overzicht van de huidige eetgewoonten van Nederlanders. Het percentage Nederlanders dat dagelijks de Schijf van Vijf en onderliggende advieshoeveelheden van de gezondheidsraad volgt, blijkt laag. Erg laag. Ook voor de hele basale voedingsmiddelen groenten en fruit. Waarvan ik altijd hoor van mensen, dat dát wel goed zit in het eigen eetpatroon. Lichtpuntje is de fors gedaalde consumptie van suikerhoudende dranken. En dan de duurzaamheidsopgave. Een voedingspatroon van 60% plantaardig en 40% dierlijke eiwitten is daarin het toekomstideaal. In ons huidige voedingspatroon blijkt die verhouding nog omgekeerd.
Biedt de wereld van technologische innovaties misschien oplossingen? Trendwatcher Maaike de Reuver bespreekt in ‘Ontwikkelingen in food: van AI tot True Pricing’ de impact van kunstmatige intelligentie op de voedselproductie. AI wordt bijvoorbeeld gebruikt om nieuwe, gezondere producten te ontwikkelen en smaakprofielen te verbeteren. Daarnaast wordt de roep om regulering, zoals de suikertaks, steeds sterker om onze voedselkeuzes gezonder te maken. Het artikel laat mooi zien hoe technologische vooruitgang en beleidsmaatregelen hand in hand kunnen gaan om de gezondheid van consumenten te verbeteren. Het zou prachtig zijn als dat de opbrengst is van de AI-revolutie!
In onze DROPbox-rubriek vieren we de winnaars van de MBO Challenge Voedselverspilling. Zij hadden geen AI nodig. Het Verspillingsboek van Yuverta College biedt praktische en innovatieve oplossingen om voedselverspilling tegen te gaan, met tips waarmee je thuis meteen aan de slag kunt. Het zijn dit soort creatieve oplossingen en bewustwording die ons ook helpen met het aanpakken van voedselproblemen. De MBO Challenge wordt jaarlijks georganiseerd door DOON met de deelnemende scholen. In de column leggen ze uit hoe het komt dat studenten ondernemers- en probleemoplossende vaardigheden opdoen door de innovatieve onderwijsaanpak.