De praktijkvraag beantwoord

– Pieter Moerman

Pieter Moerman werkt bij Katapult, het netwerk van samenwerkingsverbanden tussen onderwijs en bedrijfsleven. Hij is daar ‘expert ingewikkelde vraagstukken’.

 

Hij buigt zich in elk nummer van H@P over een dilemma, uitdaging of vraagstuk van een Meetingpoint. Dit keer een vraag vanuit Food Innovation Community Amsterdam

Lees verder 
Artikel 4_67

Vraag

 

“We ontwikkelen een website waar bedrijven en studenten elkaar ontmoeten rondom innovatieve foodopdrachten. Daarna een FICA academie voor het leren van life skills”, onthult Laura de eerste plannen. Om alle plannen te verwezenlijken, wil FICA verduurzamen. Marcel: “Ons idee daarvoor is een verdienmodel via onze projecten. Succesvolle projecten dragen een percentage van hun winst af als financiering voor volgende opdrachten.”

 

Het duurt vaak even voordat een innovatie zich uitbetaalt, en de kosten gaan voor de baat uit. Toch is het idee de moeite waard voor FICA met het zicht op de langere termijn. Marcel: “Hoe zorgen we dat dit een gedeelde visie wordt?” 

Antwoord

 

“Je creëert hier een win-winsituatie door de leerervaring van de student te koppelen aan de behoefte van bedrijven. Daar kun je geen marktprijzen voor vragen, de leerervaring voor de student is immers net zo belangrijk als het resultaat voor het bedrijf. En bovendien kun je geen goed resultaat garanderen. Maar dat je een reële vergoeding vraagt voor een geleverde dienst is meer dan logisch.

 

De vraag is of je moet spreken van winst. Zo lang het doel van FICA blijft om zowel studenten een waardevolle leerervaring te bieden, als een duurzaam businessmodel na te streven - waarbij je een marge berekent bij bedrijfsopdrachten - blijft die win-win gewaarborgd. Om dit model in stand te houden lijkt het me beter om een onderscheid te maken tussen “winst” en “overhead”.

 

Over het punt dat het gevoelig ligt om studenten te laten werken voor hun school: we laten studenten toch ook werkervaring op doen met stages en afstuderen bij bedrijven? Regelmatig krijgen ze daar ook een vergoeding voor. Waarom zou dat dan niet bij een school kunnen als het gaat om onderzoeks- en innovatieopdrachten?“

De praktijkvraag beantwoord

Klik op het menu voor inhoud en andere functies.

Gebruik de pijlen aan de zijkant om door het magazine te bladeren.
Loading ...